Iedere organisatie bouwt aan zijn merk. Als zelfstandig ondernemer bén jij jouw merk. Jij bent immers wat jou onderscheidt ten opzichte van je concurrent. Maar in welk opzicht maak jij dan het verschil? Want dat is de reden waarom jij wordt ingehuurd. Daarom is het heel belangrijk dat je kort en helder kan uitleggen wie je bent, waar je voor staat en wat jou anders maakt dan al die andere zelfstandig professionals.
Sta jij op het punt om als zelfstandige verder te gaan? Dan gaan wij je daarbij helpen. Want ondernemen hoef je niet alleen te doen. Dat doen we samen. Van ons krijg je alle steun en begeleiding. We helpen je onder andere bij het ontwikkelen van jouw eigen ‘brand’, bij het vinden van een gave opdracht en bij jouw persoonlijke ontwikkeling. Om het pad naar zelfstandigheid te bewandelen hebben wij een stappenplan ontwikkeld. Stap 1 staat al online. Vandaag beginnen we met stap 2.
Zo helpen we je bij het ontwikkelen van je eigen merk
Zoals gezegd ben jij jouw merk. Daarom gaan we samen kijken wie je bent, wat jij kan, in welke behoefte jij voorziet, waarom jij doet wat je doet en wat jou onderscheidt van andere professionals.
1: bepaal waarom je als zelfstandig ondernemer aan de slag wil
De reden waarom jij wil starten als zelfstandig ondernemer volgt uit jouw intrinsieke motivatie. Dat maakt jou anders dan anderen. Waar word jij blij van? Wat zijn jouw drijfveren? Wat hoop jij te bereiken met datgene waar jij blij van wordt en wat zijn jouw drijfveren voor jezelf of voor anderen?
2: bepaal je waardepropositie
Ga bij jezelf na wat jij opdrachtgevers te bieden hebt. Waarom zouden opdrachtgevers voor jou moeten kiezen?
- Los jij problemen op? Zo ja welk probleem?
- Voorzie jij in een bepaalde behoefte? Zo ja, welke?
- Welke diensten kan jij aanbieden aan welk klantsegment?
Die zaken gezamenlijk tonen hoe jij waarde kan toevoegen voor jouw opdrachtgever.
3: formuleer je missie en visie
Het hebben van een missie en visie is heel belangrijk. Het helpt je om je richting te bepalen én vast te houden. Het helpt anderen ook om een goed beeld van jou te krijgen. Een missie geeft weer waar je voor staat, een visie verwoordt waar je voor gaat.
De missie heeft te maken met waarden en identiteit. Wie ben je, wat zijn je waarden, hoe wil je met klanten en collega’s omgaan? Een visie geeft aan hoe jij de wereld van morgen gaat beïnvloeden zodat jij en je klanten succes hebben.
4: Bepaal de kernwaarden die bij jou passen
Kernwaarden behoren iets te zeggen over je merk, over je DNA, over wie jij bent. Dat mogen geen algemene termen zijn die je op iedereen kan plakken. Met een kernwaarde geef je aan hoe je in het leven staat, wat je uit wil stralen en hoe je je werk doet. Het zijn de grondbeginselen van je merk.
5: Schrijf een elevatorpitch
Nu je weet waar je voor gaat en waar je voor gaat is het belangrijk dat je kort en bondig kunt vertellen in welk opzicht jij het verschil maakt. Gebruik hierbij je missie en visie als basis. Het moet een kort en krachtig en vooral bevlogen verhaal zijn dat je te allen tijde op kan hoesten en waarmee je snel tot de kern komt. Dit helpt je om op alle momenten hetzelfde verhaal te kunnen vertellen. Het is het gemakkelijkst om eerst een wat langer verhaal op papier te zetten; iets wat je bijvoorbeeld voor je website of je LinkedIn profiel kan gebruiken. Daarna ga je bedenken wat écht belangrijk is om te vermelden. Zorg dat ook je elevatorpitch een goedlopend verhaal is.
6: pas je LinkedIn profiel en website aan
Als je stap 5 doorlopen hebt kan je de tekst gebruiken om je LinkedIn profiel aan te passen. Want wat je ook over jezelf te melden hebt, het verhaal moet altijd consistent zijn. Heb je een website? Zorg dat de teksten op die site ook in lijn zijn met jouw elevatorpitch.
Benieuwd naar stap 3?